Zhrnutie  potrieb zamestnávateľov od mladých zamestnancov a odporúčania. Tieto kompetencie boli identifikované ako kľúčové kompetencie, a to prierezovo aj na Slovensku, v Poľsku a v Českej republike, čo poukazuje na všeobecnú potrebu ich rozvoja pri  príprave mladých ľudí na trh práce.

1.1. Komunikačné kompetencie.  Identifikovaná potreba : všetky odvetvia považujú za kľúčovú kompetenciu efektívnu komunikáciu. Spoločnosti od mladých ľudí očakávajú, že sa budú vedieť jasne vyjadrovať, aktívne počúvať a efektívne odovzdávať informácie, čo je nevyhnutné pre tímovú prácu a riešenie problémov.  Odporúčania: zahrnúť do vzdelávania komunikačné techniky (ústna a písomná komunikácia), praktický výcvik v prezentáciách a v riešení rôznych situácií, v ktorých sa používa komunikácia.

1.2. Adaptabilita a flexibilita.  Identifikovaná potreba: schopnosť prispôsobiť sa novým situáciám, rýchlo reagovať na zmeny a osvojiť si nové zručnosti je v dynamickom podnikovom prostredí veľmi žiadaná. Odporúčania: programy odbornej prípravy by mali zahŕňať aktivity na rozvoj adaptability, ako je práca v meniacich sa tímoch alebo projektoch či riešenie prípadových štúdií zameraných na rýchle zmeny.

1.3. Tímová práca  Identifikovaná potreba: tímová práca je pre väčšinu spoločností kľúčová. Zamestnávatelia očakávajú, že mladí ľudia budú spolupracovať, zdieľať vedomosti a spoločne dosahovať ciele. Odporúčania: Vytvoriť praktické školenia zamerané na tímovú prácu, simulácie tímových projektov, kde sa kladie dôraz na spoločné dosahovanie cieľov, rozdelenie úloh a podporu tímovej dynamiky.

1.4. Etický prístup a zodpovednosť . Identifikovaná potreba: firmy vyžadujú základné hodnoty ako čestnosť, spoľahlivosť a zodpovednosť. Tieto vlastnosti sú kľúčom k budovaniu dôvery a k dlhodobej spolupráci. Odporúčania: začlenenie etických kurzov do školení, ktoré sa zaoberajú firemnými hodnotami, zodpovednosťou a etickým správaním v praxi. Dôraz na reálne príklady z praxe.

1.5. Motivácia a odhodlanie. Identifikovaná potreba: firmy oceňujú vnútornú motiváciu a proaktívny prístup. Mladí zamestnanci by mali byť angažovaní, prinášať vlastné nápady a prejavovať záujem o prácu nad rámec svojich základných povinností. Odporúčania:  ponuka vzdelávacích modulov zameraných na osobný rozvoj, sebamotiváciu a proaktívne správanie. Mladí ľudia by mali byť podporovaní v tom, aby si uvedomovali svoje kariérne ciele a hodnotu svojho prínosu.

1.6. Riešenie problémov a analytické myslenie. Identifikovaná potreba: v technických odboroch sa kladie dôraz na analytické myslenie a schopnosť samostatne riešiť problémy. To je častou slabinou mladých uchádzačov. Odporúčania: zahrnúť riešenie reálnych problémov a prípadové štúdie, ktoré si vyžadujú analytické myslenie, navrhovanie riešení a rozhodovanie, do školení a seminárov.

1.7. Sebareflexia a prijímanie spätnej väzby. Identifikovaná potreba: niektorým mladým ľuďom chýba schopnosť sebareflexie a ochota prijať spätnú väzbu. Odporúčania: súčasťou odbornej prípravy by mali byť metódy sebareflexie a riadenia spätnej väzby či simulácie reálnych pracovných situácií, pri ktorých sa študenti učia ako efektívne pracovať s kritikou a zlepšovať sa.

Obsah článku je súčasťou  Správa o potrebách a očakávaniach zamestnávateľov od mladých ľudí v oblasti postojov a osobnostných zručností pri uchádzaní sa o zamestnanie, ktorá bola vypracovaná v rámci medzinárodného projektu Cesta mladých ľudí k zamestnaniu. Tento projekt je podporovaný programom Erasmus+ a financovaný Európskou úniou pod číslom 2023-2SK02-KA220-YOU-000178759.

Správu nájdete tu: